Riktig otursdag igår!

Det är nästan komiskt hur mycket otur vi hade igår på väg hem till Sverige. Det var i alla fall bra att taxin var i tid så vi hade god marginal på flygplatsen i Prag, men när vi kom dit hade de inte ens öppnat incheckningen så vi kunde lämna vårat bagage och gå genom säkerhetskontrollen (vi var inte supertidiga så den borde ha varit öppen). När vi äntligen fick checka in våra väskor och satt oss på en sportbar i utrikeshallen så fick Emil ett sms att vårt plan var försenat med 25 minuter. Det kändes lite sådär eftersom vi (om flyget var i tid) bara skulle ha haft 50 minuter på Arlanda.

Jag skyndade mig till en informationsdisk och frågade om de kunde informera personal i Stockholm att vi hade bråttom så vi kanske kunde få lite hjälp att hinna ta oss til nästa flyg. Kvinnan bakom disken sa bara att hon inte kunde göra det men eftersom vi åker med SAS båda flygningarna så skulle de se att ett anslutningsflyg var försenat och vänta lite på oss. När vi klev på det försenade planet i Prag sa jag även till kabinpersonalen att vi hade väldigt bråttom så de kanske skulle kunna hjälpa oss att gå ut lite före eller skynda på lite, men de sa samma sak. Nästa flyg skulle vänta på oss eftersom de visste att vi var försenade. (Förseningen berodde förresten på att en tant "kännt sig lite sjuk" enligt kabinpersonalen). En kvinna bakom mig i planet som hörde sa "vi är nog många som ska upp till Luleå idag" så det var inte bara vi som hade bråttom.

När planet landat stressade vi som attan, trängde oss förbi människor och rörde oss mot inrikes så fort som möjligt. I säkerhetskontrollen var de jättesega och vi fick inte gå före. Emil skyndade sig att springa till gaten medan jag tog väskorna. Väl vid gaten stod det "Gate closed" och ingen personal syntes till på långa vägar. Vi var ändå där nästan 10 minuter innan planet skulle lyfta. Två andra män stod bredvid oss och såg förvirrade ut. De hade också missat flyget eftersom deras flyg från Visby också var försenat. Vi var minst 6 personer som missade det där flyget som skulle vänta på oss, och ingen personal kunde ens stanna och informera oss om vad vi skulle göra näst. Så himla dåligt!

Vi fick ett sms att vi blivit ombokade till 16.45 och insåg att våra nya platser inte var bredvid varandra. Vi gick till en informationsdisk där vi mötte en otrevlig kärring som snäste att det är inte hennes fel och hon kan inte göra något så vi fick två rabattcheckar på 50 kronor. Eftersom jag är så fruktansvärt flygrädd och måste hålla Emil i handen så skulle det inte gå. Jag tar hellre tåget hem än att sitta själv på flyget. Vi gick tillbaka till kärringen i infomationen igen och kollade om det inte var möjligt att byta platsen. Hon snäste till igen och vi gick där ifrån. Jag vet att det kan vara svårt att ordna om platser och det är inte hennes fel, men SAS egna personal hade informerat oss om att vi skulle hinna eftersom planet skulle vänta. Vi hade platsen bredvid varandra från början och eftersom det är SAS fel att vi blev försenade och att de inte väntade (man kan vänta när det är så pass mänga människor som är försenade) så borde de kunna fixa det.

Vi gick genom säkerhetskontrollen igen till en ny informationsdisk där de inte heller kunde hjälpa. Riktigt dåligt bemötande av alla på SAS måste jag säga, mycket besviken på det! När vi satt och väntade på vårt nästa plan fick vi veta att det också skulle bli försenat, dock bara 10 minuter. Emil gick fram till en man i gaten och förklarade läget och frågade om han kunde hjälpa oss. Han tog boardingkorten och sa "jag ska se vad jag kan göra". När det sedan var dags att kliva på sa han "jag har löst det". Då hade han uppgraderat oss till SAS Plus så vi fick sitta tillsammans på rad 4! Lyckan var obeskrivlig! Första personal som ens försökt göra något och dessutom hjälpt oss, så otroligt tacksam!

När vi klivit på planet fick vi veta att det skulle bli ännu mer försenat än de 10 minuterna vi fick reda på innan. Det slutade med att planet lyfte ca 35 minuter efter ordinarie avgångstid.

Vi var alltså med om två förseningar, ett missat plan och massa otrevliga SAS-medarbetare på samma dag (förutom han i gaten som hjälpte oss). En riktig otursdag med andra ord och en mardröm för mig som är rädd. Allt detta på grund av att en tant kände sig lite sjuk. Nåväl, vi överlevde i alla fall flygningarna och är nu hemma i tryggt förvar!

Snälla Rasmus hämtade upp oss på flygplatsen

Den bästa delen med att resa är helt klart bilturen från flygplatsen!

Segway och tredje låset

Idag hade vi en riktig mysdag utan stress då vi redan hunnit se det mesta. Det fick bli ett bar-besök efter frukosten, sedan gick vi till en liten marknad nära torget. Inte stor alls men mysigt att kolla på lite småsaker! Efter det besökte vi en till bar i gamla stan. Att hänga fast ett lås fick bli nästa lilla upplevelse. Min favoritdel av dagen, det var så himla fint och mysigt! Det blev tredje låset jag och Emil sätter fast. För de som inte följer mig på instagram eller vet var så har vi satt upp lås i Rom och i Manhester förra året.

Emil ville verkligen åka segway på en tur genom stan så det fick bli en halvtimmes sväng. Helt okej men usch så kallt... (det har varit ca 6 grader och kall vind alla dagar och vi har såklart för lite kläder med oss).

Det blev middag på en restaurang i shoppingcentret Palladium innan vi tog tunnelbanan till hotellet. På väg till tunnelbanan såg jag en supergullig godisbutik så jag kunde inte låta bli att springa in och köpa lite.

En del av marknaden

Vi köpte en sådan här liten bär-låda och åt från medan vi kollade runt på marknaden

Mer öl och Baileys

På väg ut på tur

Otroligt fina uteserveringar här. Synd att det är så kallt!

Godis!!!!
Kategori: Allmänt, Resor; Taggar: Europa, Kärlek, Prag, Resa, Resor, Segway, Semester;

Ahoj! Onsdag i Prag

Onsdag idag och vi har hunnit se massa saker under dagen och även börjat lära oss små fraser och ord. Ahoj betyder alltså hej på Tjeckiska! Det blev ganska mycket bilder som vanligt men jag har valt ut de mest relevanta och (förhoppningsvis) mest intressanta. Beskrivning hittar ni under bilderna.

Emil drack en öl och jag en Baileys. Bakom mig ser ni den kända (och superhäftiga) Týnkyrkan

Prags kända klocka och Týnkyrkan

Den enorma shoppinggallerian Palladium

Vi hittade en restaurang i gallerian med kul koncept- modelltåg! Vi åt vår lunch i en "tågvagn"

Små modelltåg åkte runt och lämnade dricka till borden

Det blev några fler öl och Baileys på en mysig pub

Vi gick upp i ett av Karlsbrons vakttorn. Fantastisk utsikt!

Lite mer dricka och mys. Bra att nästan alla restauranger har värmare ute och filtar på varje stol!

Lite dans framför Dancing building

Blåsigt idag igen men solen värmer lite som tur är! Utsikten mot gamla och nya stan
Kategori: Allmänt, Resor; Taggar: Europa, Prag, Resa, Resor, Semester, Staropramen, Öl;